Mechanika 2018 jest tworzona tak, by zapewnić graczom jak najlepszą wspólną zabawę. Przestrzeganie jej leży w interesie wszystkich i każdego z osobna. Przed grą odbędą się warsztaty, przypominające jej zasady.

Słowa bezpieczeństwa

Do regulowania intensywności odgrywanej sceny służą słowa bezpieczeństwa. Słowo Green zaprasza do intensywniejszego odegrania sceny. Słowo Yellow sygnalizuje granicę intensywności danej sceny. Słowo Red wymaga natychmiastowego przerwania sceny. Użycie dwóch ostatnich musi być bezwzględnie respektowane.

No pain

Zasada ta pozwala na dotykanie innych graczy bez sprawiania im bólu, psychicznego czy fizycznego. W razie jakiegokolwiek dyskomfortu gracz może użyć jednego ze słów bezpieczeństwa.

Choć zasada no pain jednoznacznie wskazuje na grę, w której nie ma przewidzianego miejsca na sytuacje powodujące dyskomfort, wyjątek mogą stanowić postaci marginesu społecznego. Wybranie postaci należącej do marginesu może wiązać się z sytuacjami, gdzie komfort psychiczny zostanie naruszony. Przy dobieraniu ról należących do marginesu społecznego będziemy prowadzić dodatkowe rozmowy z graczami, by upewnić się, że taki wybór postaci jest świadomą i przemyślaną decyzją.

Mechanika miłości

Na grze pojawi się mechanika “czochrana”, dzięki której postaci uczestników mogą eksplorować wątki związane z miłością, romansem, erotyką. By odegrać scenę intymną, gracze zwracają się naprzeciwko siebie, patrząc sobie w oczy. Przy pomocy dłoni dotykają wzajemnie swoich włosów i głów (w tym twarzy), wyrażając tym samym dynamikę i charak- ter sceny. Bliskość twarzy sprawia, że naruszona zostaje strefa komfortu, a tworzona relacja może być dzięki temu intymniejsza, poruszająca. Przez fakt, że przyuważając larpowców na stosowaniu tej mechaniki, trudno ją pomylić z czymkolwiek innym, dobrze wypada w grach narratywistycznych.

Do symulacji pocałunku wykorzystywana jest natomiast mechanika “kciuków” znana między innymi z teatru. Całowanie odbywa się poprzez ułożenie dwóch kciuków na ustach drugiej osoby oraz pocałowaniu ich.
Jeśli osoba nie czuje się komfortowo z intymną sytuacją, powinna użyć słowa bezpieczeństwa Red.

Z oczywistych przyczyn z wątków miłosnych wyłączone są dzieci poniżej 16 roku życia.

Mechanika walki

Podczas gry obowiązywać będzie mechanika uznaniowa – oparta o możliwości aktorskie gracza. Jeżeli gracze znajdą się w sytuacji, która wymaga od nich walki, dążą do odgrywania ładnych scen, gdzie to osoba będąca celem ataku decyduje, jakie są jego konsekwencje – czy została ranna lekko, ciężko, czy też umiera. W tym miejscu pragniemy też podkreślić, że tegoroczna gra nie jest o postaciach walczących. Jeżeli jesteś rzemieślnikiem, miejscowym kupcem, kaznodzieją, czy postacią marginesu społecznego, noszenie przy sobie miecza jest sprzeczne z grą, jaką dla Ciebie wykreowaliśmy.

Mechanika magii

Tegoroczna Fantazjada jest grą wolną od mechaniki magii dedykowanej postaciom potrafiącym czarować (bo takowych nie przewidujemy na grze). Zależy nam na low fantasy, gdzie jedynie po zmroku mogą pojawić się elementy nadnaturalne, oparte głównie o zabobony i przesądy.

Mechanika alchemii

Dopuszczamy zaistnienie mechaniki alchemii na grze w kontekście wytwarzania leków/trucizn/atramentu/barwników, stricte niemagicznych.

Mechanika kradzieży

W opracowaniu.